Twitter: "Τιτίβισέ" το... με στυλ!

Το Twitter δημιουργήθηκε με στόχο την εύκολη δημοσίευση μηνυμάτων, χωρίς την ανάγκη ύπαρξης υπολογιστή, ενώ πλέον είναι το μεγαλύτερο και δημοφιλέστερο social media στον πλανήτη (μετά το Facebook), αριθμώντας πάνω από 300 εκατομμύρια ενεργά μέλη. Μιας και είναι πολύ πιθανό να βρεθούμε και εμείς στο Twitter, καλό είναι να γνωρίζουμε κάποια βασικά σημεία λειτουργίας του.
04/06/2015
Τι είναι το twitter και πώς λειτουργεί

Μετά το Facebook, το Twitter είναι το μεγαλύτερο και δημοφιλέστερο social media επί... Γης, αριθμώντας πάνω από 300 εκατομμύρια ενεργά μέλη (τα εγγεγραμμένα είναι πολλά περισσότερα), με τους χρήστες του να δημιουργούν πάνω από 500 εκατομμύρια tweets ανά ημέρα!

Εξ αυτών, το 77% βρίσκονται εκτός Αμερικής (οπότε το Twitter έχει πάψει από καιρό να αποτελεί ένα "αμερικάνικο" social media), ενώ η συντριπτική πλειοψηφία των χρηστών (80%), βρίσκεται στο Twitter από το κινητό της τηλέφωνο ή το tablet.

 

Όλα αυτά σημαίνουν ότι είναι πολύ πιθανό να βρεθούμε και εμείς στο Twitter, είτε διότι έχει από μόνο του ενδιαφέρον για εμάς και τις συνήθειές μας, είτε διότι θα αποτελέσει (εάν δεν αποτελεί ήδη), μία από τις αγαπημένες συνήθειες των παιδιών μας.

 

Τι είναι το Twitter;

Η λέξη προκύπτει από το "τιτίβισμα" ή tweet, οπότε το Twitter αφενός διαθέτει ως σήμα του το αντίστοιχο... πτηνό, αφετέρου παραπέμπει στην ανάγκη κάθε ανθρώπου να πει κάτι, εύκολα και γρήγορα, ανά πάσα ώρα και στιγμή.

 

Το Twitter δημιουργήθηκε με στόχο την εύκολη δημοσίευση μηνυμάτων, χωρίς την ανάγκη ύπαρξης υπολογιστή και χωρίς καμία σχεδόν απαίτηση σε επίπεδο hardware. Ένα απλό SMS ήταν αρκετό, οπότε κάθε χρήστης έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει μόλις 140 χαρακτήρες για κάθε του "τιτίβισμα". Βέβαια, κάθε tweet μπορεί να διαθέτει ενσωματωμένη φωτογραφία και φυσικά κάποιο link, και επομένως, οι 140 χαρακτήρες δεν είναι τόσο λίγοι όσο φαίνεται αρχικά.

 

Σε κάθε περίπτωση πάντως, δεν είναι και πολλοί, με αποτέλεσμα στο Twitter να είναι έντονο το φαινόμενο της σύντμησης λέξεων (αγγλικών και ελληνικών) για χάρη των 140 χαρακτήρων. Έτσι, το "τηλέφωνο" γίνεται "τηλ", το "γιατί" μπορεί να το δούμε "γτ" κ.ο.κ.

 

Πώς λειτουργεί το Twitter;

Το Twitter βασίζεται σε μόνο ένα είδος χρήστη (δεν υπάρχει διάκριση μεταξύ φυσικών και νομικών προσώπων), οπότε έχουμε τη δυνατότητα να ανοίξουμε έναν και μοναδικό τύπο λογαριασμού (προφίλ).

Από εκεί και πέρα, κάθε χρήστης μπορεί να "ακολουθήσει" κάνοντας "follow" έναν άλλον χρήστη τον οποίο θεωρεί ενδιαφέροντα (οπότε πλέον ονομάζεται "follower" του τελευταίου), ενώ βέβαια, φίλοι, γνωστοί ή και άγνωστοι, μπορούν να ακολουθήσουν τον ίδιο ανήκοντας πλέον στους δικούς του followers.

 

Από τη στιγμή που θα αποκτήσουμε λογαριασμό στο Twitter, η πρώτη μας ενέργεια θα είναι να ακολουθήσουμε κάποιους ενδιαφέροντες (πάντα με βάση τα προσωπικά μας κριτήρια και συνήθειες) λογαριασμούς και φυσικά να αρχίσουμε οι ίδιοι να "τουιτάρουμε", ευελπιστώντας πως ό,τι πούμε θα φανεί ενδιαφέρον σε τρίτους που θα αρχίσουν να μας ακολουθούν.

 

Το ερώτημα βέβαια, είναι το εξής: Πέρα από την ενημέρωση που θα παίρνουμε ακολουθώντας οι ίδιοι κάποιους χρήστες, τι είναι αυτό που έχουμε να πούμε ώστε να προσελκύσουμε δικούς μας followers;

Η απάντηση είναι δύσκολη φυσικά, και εξαρτάται από το ύφος των γραφομένων μας, τον κοινωνικό μας κύκλο, το πόσο ενδιαφέρουσες ή/και καλά διατυπωμένες απόψεις διαθέτουμε, το πόσο συχνά κάνουμε tweet κ.λπ.

Προτού λοιπόν φτάσουμε να λύσουμε όλα αυτά τα στοιχεία, θα πρέπει πρώτα να δούμε εάν όντως θέλουμε να αποκτήσουμε followers! Μήπως, μας ενδιαφέρει απλά το να βρισκόμαστε εντός του μέσου και να ενημερωνόμαστε ακριβώς όπως κάνουμε διαβάζοντας μία εφημερίδα ή έχουμε την ανάγκη να εκφραστούμε και να αναζητήσουμε ανθρώπους με αντίστοιχα ενδιαφέροντα και ιδέες;

Σε αυτό το ερώτημα δεν υπάρχει προφανώς σωστή και λάθος απάντηση, είναι ξεκάθαρο ότι η επιλογή είναι καθαρά προσωπικό ζήτημα.

 

Σε περίπτωση πάντως που αποφασίσουμε να ασχοληθούμε με την παραγωγή περιεχομένου και όχι απλά με την κατανάλωση αυτού, θα πρέπει να επιλέξουμε 1-2 τομείς στους οποίους έχουμε γνώσεις και άποψη, και να εξειδικεύσουμε τα σχόλιά μας. Διαφορετικά, θα είμαστε απλά ένας "μαϊντανός" που έχει άποψη για όλα και καμία εξειδίκευση που θα του προσδώσει κάποιο κύρος. Από αυτούς, το Twitter... βρίθει, οπότε δεν έχει ανάγκη από άλλον έναν!

 

Πώς "μπαίνω" στο Twitter;

Η εγγραφή είναι μία πολύ απλή διαδικασία και δεν απαιτείται κάτι παραπάνω από ένα e-mail σε ό,τι αφορά τα τεχνικά στοιχεία. Το βασικό θέμα είναι να διαλέξουμε ένα όνομα χρήστη (handle) και να καταχωρήσουμε το πραγματικό μας όνομα, διαφορετικά κανείς δεν θα μας πάρει στα σοβαρά.

Δυστυχώς, το όνομα χρήστη έχει αρκετούς περιορισμούς σε ό,τι αφορά το μέγεθός του, οπότε ο "Παναγιώτης Κωνσταντινίδης" θα πρέπει να γίνει κάτι σε @PanKonst ή κάπως έτσι. Σε κάθε περίπτωση, δεν θα πρέπει να βάζουμε παραπλανητικά ή ακατανόητα ονόματα της μορφής "Paixtaras", "OtiNaNai" κ.λπ.

 

Από τη στιγμή που θα μπούμε στο Twitter και θα αρχίσουμε να "ποστάρουμε", καλό είναι να έχουμε υπόψιν τα εξής στοιχεία:

 

- Mentions: Εάν θέλουμε να αναφερθούμε σε κάποιον χρήστη κατά τη συγγραφή ενός tweet, θα πρέπει να συμπεριλάβουμε (σε αυτούς τους 140 χαρακτήρες που λέγαμε) το handle του, δηλαδή το όνομα χρήστη μαζί με το σύμβολο "@" (π.χ. @COSMOTE). Ο χρήστης που θα αναφέρουμε (mention) θα ειδοποιηθεί ότι έχει συμπεριληφθεί στο μήνυμά μας.

 

- Retweets: Εάν δούμε κάτι που αξίζει τον κόπο να επαναλάβουμε, τότε εφαρμόζουμε το επονομαζόμενο "retweet" πιέζοντας το αντίστοιχο σύμβολο. Λέξεις όπως RT και ReTweet, επίσης χρησιμοποιούνται σε κάποιο tweet για να καταδείξουν ότι πρόκειται για αναπαραγωγή υπάρχοντος μηνύματος.

 

- Hashtags: Το Twitter εισήγαγε (και κυριολεκτικά μας κατέκλυσε εν συνεχεία) την έννοια των Hashtags. Τα Hashtags είναι απλές λέξεις (όποια θέλουμε) στην αρχή των οποίων προσθέτουμε το σύμβολο "#" (π.χ. #InternetofThings). Με αυτόν τον τρόπο, κάθε tweet, δικό μας ή τρίτων, που περιέχει το συγκεκριμένο Hashtag, συγκεντρώνεται στο ίδιο σημείο και έτσι μπορούμε με μία ματιά να δούμε τι έχει γραφτεί για ένα συγκεκριμένο θέμα.

 

- Messages: Εάν θέλουμε να στείλουμε ένα προσωπικό μήνυμα σε έναν χρήστη, υπάρχει η δυνατότητα του DM - Direct Message. Το πρόβλημα είναι ότι ο συγκεκριμένος χρήστης θα πρέπει να είναι και follower μας, οπότε σε αντίθετη περίπτωση το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι ένα mention. Με αυτόν τον τρόπο, ο χρήστης θα λάβει το μήνυμά μας, αλλά το μήνυμα αυτό καθ' εαυτό θα είναι δημόσιο και επομένως δεν μπορούμε να συμπεριλάβουμε προσωπικές πληροφορίες ή ευαίσθητα στοιχεία.

 

Τι πρέπει να προσέχω;

Αν και το τι πρέπει να προσέχουμε στο Twitter, δεν διαφέρει από την αντίστοιχη απάντηση για τα υπόλοιπα social media, θα πρέπει να επιστήσουμε την προσοχή στο γεγονός ότι το Twitter χαρακτηρίζεται εν γένει, από πολύ πιο έντονη γλώσσα σε σχέση με άλλα μέσα.

 

Ίσως ευθύνεται ο χαρακτήρας του μέσου (ξεκίνησε ως τρόπος έκφρασης απόψεων και συγκέντρωσης "οπαδών" για αυτούς που τις εκφράζουν), ίσως το γεγονός ότι η ανωνυμία είναι το σύνηθες, ή ίσως το ότι υπάρχουν πάνω από 180 δισεκατομμύρια tweets ανά έτος! Όπως και να 'χει, η έντονη γλώσσα, μικρές ή μεγαλύτερες βρισιές, άκομψα ανέκδοτα κ.λπ., είναι συνήθη στοιχεία του Twitter, οπότε σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να παρασυρθούμε σε μία τέτοια παγίδα.

 

Συνοπτικά λοιπόν, στο Twitter θα πρέπει να έχουμε υπόψιν μας τα εξής:

- Ακολουθούμε με μεγάλη προσοχή κάποιον τρίτο, αφού μία τέτοια κίνηση χαρακτηρίζει και εμάς. Αλλιώς φαντάζει στο προφίλ μας το να είμαστε "ακόλουθοι" του χρήστη "Σώστε τις φάλαινες", και αλλιώς εάν πρόκειται για τον χρήστη "Απελευθερώστε τα ναρκωτικά"...

- Παρά το γεγονός ότι κάποτε αποτελούσε θέμα "ευγένειας" το να ακολουθήσουμε κάποιον που μόλις μας ακολούθησε (follow back), εντούτοις κάτι τέτοιο δεν ισχύει πλέον. Στόχος μας θα πρέπει να είναι να έχουμε όσο το δυνατόν περισσότερους followers, ενώ να ακολουθούμε όσο το δυνατόν λιγότερους χρήστες.

- Δεν δημοσιεύουμε προσωπικά στοιχεία σε καμία περίπτωση.

- Προσέχουμε τυχόν φωτογραφίες ή αναφορές σε τρίτους.

- Δεν δημοσιεύουμε εάν δεν έχουμε κάτι σημαντικό να πούμε.

- Προσέχουμε πολύ τις αναφορές σε θέματα θρησκείας, πολιτικής κ.λπ. Αφενός μπορεί να εκτεθούμε, αφετέρου μπορεί να φανούν παντελώς ακατάλληλα μετά από μερικές μέρες.

- Ρατσιστικά σχόλια, ανέκδοτα, ύβρεις κ.λπ., προφανώς δεν έχουν καμία σχέση με εμάς, αλλά και πάλι πρέπει να προσέχουμε. Ίσως ένα ανέκδοτο που μας έκανε στιγμιαία να γελάσουμε, να μην πρέπει να το κάνουμε favorite (να το προσθέσουμε στα αγαπημένα μας) ή να το κάνουμε retweet. Εάν γίνει, δεν υπάρχει... undo!

- Εάν θέλουμε να αποκτήσουμε followers, θα πρέπει να δημοσιεύουμε συχνά... Πολύ συχνά! Έως και 5-6 φορές ανά ημέρα! Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει αρχικά να υπολογίσουμε το αν είμαστε διατεθειμένοι να επενδύσουμε τον χρόνο και την ενέργεια για κάτι τέτοιο.

 

Και με τα παιδιά τι γίνεται;

Στην πράξη, οποιοσδήποτε μπορεί να αποκτήσει λογαριασμό στο Twitter, οπότε όσο μικρά και αν είναι τα παιδιά μας, πάντα θα υπάρχει αυτή η δυνατότητα.

Επομένως, θα πρέπει να φροντίσουμε να τους γνωρίσουμε το μέσο ώστε να ακολουθήσουν την ορθή χρήση του. Ένα ισορροπημένο προφίλ με έξυπνα διατυπωμένες απόψεις, αποτελεί πρώτης τάξεως υλικό για να κάνουμε καλή εντύπωση σε μία εργασία που αναζητούμε ή για τη μεταγραφή σε κάποιο σχολείο ή Πανεπιστήμιο.

Αντίθετα, ένας χρήστης που διαρκώς "σπάει πλάκα" και συνήθως προσβάλλει με υποτιθέμενα "αστεία" γνωστούς και μη, είναι πολύ πιθανότερο να δει την... άγουσα.

 

Θυμηθείτε, πως δεν έχει σημασία "τι πραγματικά νοιώθουμε" ή "τι πραγματικά πρεσβεύουμε". Από τη στιγμή που μία λάθος κίνηση δημοσιευτεί, δεν υπάρχει τρόπος να αναιρεθεί και θα μας εκθέτει. Το μόνο στο οποίο μπορούμε να ελπίζουμε, είναι να μην μας εκθέσει ανεπανόρθωτα!